Press "Enter" to skip to content

علت تصویه فاضلاب و پساب و راههای تصویه فاضلاب

فاضلاب و پساب و راههای تصویه آن

فاضلاب های صنعتی برحسب جور صنعت دارنده ترکیبات شیمیایی و سمی است که نمی‌توان مستقیما در رودخانه ها و دریاچه ها تخلیه کرد و بایستی قبلی از آن مطابق با استاندارد های فاضلاب خروجی تصفیه گردد .

خاصیت فاضلاب های صنعتی و پساب کارگاه ها تماما بستگی به جور جنس کارگاه داراست .

راههای تصویه فاضلاب و پساب 

تصویه فاضلاب

۱ – تصفیه مقدماتی فاضلاب :

این شیوه مشتمل بر جداسازی اجزایی از فاضلاب است که می‌توانند معضلاتی در محافظت و بهره‌برداری سیستم های تصفیه ای ساخت نمایند . عملیات معمول درین راه و روش مشتمل بر زباله گیری , دانه گیری , متعادل سازی و عملیات پایانه پمپاژ , شناور سازی و ته نشینی نخستین است . خروجی فاضلاب درین تراز معمولا دارنده واحد سنجش بالایی BOD است که با دقت به رعایت فرایند اصولی اداره حفاظت اطراف زیست , این تراز از تصفیه کافی نمی‌باشد .

۲ – تصفیه بیولوژیکی فاضلاب :

تصفیه بیولوژیکی پساب های صنعتی هم یکی از طریق های استاندارد و قابل پذیرش در تراز دنیا است که در سمت و سوی به کار گیری دوباره و بازیافت آب در کارخانجات صنعتی از آن به کار گیری می شود . انگیزه درین تراز از تصفیه , جداسازی مواد آلی قابل تجزیه زیستی و مواد جامد آویزان است . دستگاه پمپ تراکم هوا در کرج

گونه های میکروارگانیسم ها مثل مخمرها , باکتری ها , قارچ ها و . . . می‌توانند بر روی مواد آلاینده اثرگذار باشند .

عملیات معمول درین راه عبارت است :

الف ) تصفیه بیولوژیکی هوازی که خویش مشتمل بر حرفه شناور میکروارگانیزم ها ( مثل لجن فعال ) و حرفه اثبات میکروارگانیزم ها ( مثل صافی چکنده و دیسک های بیولوژیک چرخان ) است .

ب ) تصفیه بیولوژیکی بی هوازی

۳ – تصفیه شیمیایی فاضلاب :

درین تراز از تصفیه فاضلاب , فرآیندهایی را که در آن‌ها برخورد شیمیایی ساخت کننده تغییر‌و تحول می‌باشند مورد‌علاقه داریم . آموزش رفع نم و رطوبت دیوار با دستگاه های دقیق

در تصفیه فاضلاب , فرآیندهای واحد شیمیایی را معمولا به همپا عملیات واحد فیزیکی و فرآیندهای واحد بیولوژیکی به کار می‌برند تا هدف ها تصفیه را برآورده سازند .

یکی نقاط ضعف ذاتی بیشتر فرآیندهای شیمیایی , در مقایسه با راه های دیگر تصفیه , این است که روند نام برده با افزودنی های شیمیایی انجام می شود و برای جداکردن ماده ای از فاضلاب , اکثر زمان ها ماده دیگری به آن افزوده می شود . در سود همواره با یک ارتقاء خالص به اجزای محلول در فاضلاب روبرو هستیم .

در صورتیکه قرار باشد فاضلاب تصفیه شده به چرخه مصرف گشوده گردد , این نکته می‌تواند دلیل مخرب مهمی باشد . عملیات معمول درین رویه مشتمل بر منعقد , لخته سازی , ته نشینی فیزیکوشیمیایی ( که‌این ته نشینی بوسیله تزریق مواد انعقاد کننده چهره می‌گیرد ) می‌باشد .

در تکنولوژی نو تصفیه فاضلاب و پساب صنعتی کمپانی یاسین پژوه بایستی دانست که هیچ یک از طریق ها به تنهایی سود بخش نخواهد بود و بایستی گروه ای از طریق های تصفیه , به طور تلفیقی به کار گرفته شوند .

انگیزه از تصفیه فاضلاب حذف آلاینده ها و افزایش کیفیت آن است و مهم ترین پارامتر گزینش کننده کیفیت کدورت می‌باشد .

انواع فاضلابها و پساب

تصویه فاضلاب 

ـ فاضلاب های صنعتی

فاضلاب هایی می‌باشند که از صنعت های گوناگون حاصل می‌شوند و نسبت به جور صنعت های , ترکیبات شیمیایی مختلفی دارا‌هستند و هنگامی وارد دریاها می‌شوند سبب ساز آلودگی آب و مرگ آبزیان میگردند .

مواد شیمیایی جان دار در فاضلاب های صنعتی

بسته به جور کارگاه ها و جنس تولیدی آن‌ها ترکیبات شیمیایی و درصد آن‌ها در پساب های صنعتی گوناگون است البته از مهم ترین این ترکیبات می شود به آرسنیک , سرب , کادمیم و جیوه می اقتدار اشاره نمود

ـ فاضلاب های کشاورزی

درین فاضلاب ها سموم کشاورزی مثل هیدروکربن های هالوژنه , DDT آلودین , ترکیبات فسفردار مثل پاراتیون موجود هست . به خصوص ترکیبات هالوژنه دوچندان خطرناک می‌باشند و وقتی که توام با آب کشاورزی در لایه های زمین نفوذ کنند یا این که به خارج از گوشه و کنار کشاورزی جهت دهی شوند , سبب ساز ساخت فاضلاب های کشاورزی فوق العاده خطرناک می‌شوند .

ـ فاضلاب های شهری

این فاضلاب ها از مصرف خانگی آب حاصل می شود . درین پساب ها گونه های موجودات ریز , میکروب ها و ویروس ها و تعدادی جور مواد شیمیایی معلوم موجود هست که بخش اعظم ترین آن آمونیاک و هم یه خرده اوره می‌باشد .

هدف از تصویه فاضلاب و پساب چیست ؟

۱ ) تأمین وضعیت بهداشتی برای معاش مردمان

فاضلاب های شهری مدام دارنده میکروب های گوناگونی می‌باشند که جزء آنها‌را میکروب های بیماری زا تشکیل میدهند .

۲ ) تمیز محافظت فضا زیست

وارد نمودن فاضلاب های تصفیه نشده به دور و بر زیست موجب آلودگی این دور و بر شده که به بخشی از خطرهای مستقیمی که برای بهداشت مردمان داراست , نتایجی دیگر از قبیل مناظر زشت , بوهای نامطلوب و عاقبت تجمع حشره ها را هم به یار داراست .

این حشره ها خویش وسیله ای برای جابه جاشدن میکروب های بیماری زا و آلوده و کثیف سازی اطراف زیست با این میکروب ها می‌باشند .

۳ ) بازیابی فاضلاب

با دقت به این‌که اندازه نمک های معدنی محلول در فاضلاب به مراتب کمتر از آب دریاهای آزاد می‌باشد و فاضلاب بخشی از آب های شیرین البته آلوده و کثیف به اکانت می‌آید , به کار گیری مجدد از فاضلاب به جای آب شیرین جهت آب پاشی , کشاورزی و . . . به مراتب ارزان خیس از شیرین سازی آب دریاهای پر نمک می‌باشد . این داستان در کشور ایران که در بخش اعظمی از نقاط آن مردمان با نبود آب شیرین روبه رو هستند , می‌تواند در مصرف آب شیرین گزینه به کار گیری در آب پاشی کشاورزی , صرفه جویی کند . ردد .

۴ ) ایجاد کود ارگانیک

لجنی که از تصفیه زیستی فاضلاب به دست می‌آید دارنده اندازه متعددی از ترکیبات شیمیایی مثل نیترات ها , سولفات ها و فسفات ها می‌باشد که قیمت غذایی فراوانی برای پرورش گیاهان دارا‌هستند . برای ارتقاء قابلیت و امکان جذب این لجن , آن را طی یک روند با کودهای گیاهی که از باقیمانده برگ و ساقه درختان درست شده گردیده اند یا این که با کودهای حیوانی بهم آمیخته و بعد از آن به طور کود ارگانیک به کار می‌برند .

۵ ) ایجاد انرژی

در حدود ۷۰ درصد گازهای ایجاد شده در انبارهای هضم لجن را گاز متان تشکیل می دهدکه قیمت سوختی آن نزدیک به قیمت سوختی گاز کانال شهری می‌باشد .

در تصفیه منزل ها می قدرت با سوزاندن آن و گرم کردن دیگ های بخار , گرمای موردنیاز واحدهای گوناگون تصفیه منزل

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

Be First to Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!