Press "Enter" to skip to content

قوانین و مقررات شهرداری در مورد حمل نخاله در تهران و حمل مصالح ساختمانی در تهران

بر اساس آمار قانونی اداره آمار جمهوری اسلامی ایران شهرداری تهران در پائیز سال ۹۳ , ۱۹۰۰ پروانه ساختمانی صادر نموده است که حدود ۱۵ هزار تا ۱۷ هزار واحد مسکونی را دربرگیرنده می‌گردد . حمل نخاله ساختمانی

به نقل از تابناک تهران , همینطور مبتنی بر اعلام اداره آمار در فصل بهار ۹۴ حدود ۳۶ هزار پرونده ساختمانی در کل کشور صادر شده‌است ( هر واحد ساختمانی احتمالا ۳ تا ۱۰۰ واحد را دربرگیرنده شود ) که با یک ضرب و تقسیم می توان اذعان کرد که در سرزمین روزمره ۴۰۰ جواز ساختمانی صادر شده که‌این تعداد در تهران روزمره ۲۱ جواز است .

بدین ترتیب روزی ۲۱ واحد مسکونی ساخته می‌گردد و این آمار به جز جواز تخریب سازه است ( بیشتراز ۹۰ درصد جواز ها مرتبط با تخریب بنا در تهران است ) آماری که فارغ از در حیث دریافت کردن ساخت و سازهای غیر مجاز بیان شده شده‌است .

ولی زمینه گزارش ما تعداد مجوزهای ساخت و ساز نیست , بلکه نخاله ‌های حاصل از تخریب ساختمان است که دربرگیرنده شیشه , پلاستیک , مصالح ساختمانی , قیر و آسفالت , آهن آلات و . . . میگردد .

تخلیه نخاله‌های ساختمانی معضلی بزرگ برای پایتخت

مدیریت نخاله های ساختمانی از ضروریات مدیر شهری است . مهمی که نیازمند تدبیر از چگونگی گردآوری , دفع و بازیافت است . از طرفی آزاد سازی نخاله های ساختمانی در محدوده شهرها که‌این روزها معضلی بزرگ برای مدیر شهری است به دلیل رعایت نکردن ضابطه و فقدان مرکزها نزدیک برای تخلیه پسماندهای ساختمانی انجام می شود , اقدامی که آلودگی محیط زیست , افزایش بیماریهای پوستی و بد منظر شدن صورت شهر را در ادامه دارااست .

از اولِ ده سال ۴۰ زباله‌های شهر تهران به دره‌ای در آبعلی منتقل می‌شدند البته به دلیل ساخت آلودگی‌های زیست محیطی و قربت این محل به رودخانه‌ها , از سال ۶۹ دفن آشغال در گود آبعلی ممنوع شد . از آن سال تا به امروز از گود آبعلی تنها جهت دفع خاک و نخاله و ضایعات ساختمانی شهر تهران استفاده می شود . بعد از آن کهریزک مهم ترین راس دفع آشغال های شهری پایتخت است که پس از گود آبعلی نخاله‌های ساختمانی نیز در آن جا ریخته می گردد .

تخلیه نخاله‌های ساختمانی

تولید روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار تن نخاله ساختمانی در تهران

آمارها می گوید : روزمره ۵۰ تا ۶۰ هزار بدن نخاله ساختمانی در پایتخت تولید می شود . یعنی چیزی حدود ۶ برابر آشغال های شهری ( ۷۵۰۰ بدن ) از طرفی تجدید بنا بافت سابق شهر تهران که مهمتربن مورد مدیر شهری است با این میزان نخاله ارتقاء یافته است . ضرورت مدیریت درست و با برنامه ی کامیون های مخصوص حمل نخاله های ساختمانی و عمرانی با توجه به توسعه ی روز افزون شهری

به نقل از خبر نگار تابناک تهران , هنگامی درسمت جنوب تهران تکان می‌کنیم و به کناره های شهرهای باقرشهر , حسن آباد و کهریزک نزدیک تر می شویم تپه های بزرگ و کوچکی از نخاله های ساختمانی را مشاهده میکنید . دیگر کار به جایی رسیده است که لبه خیابان یا این که بزرگ راه محل پسماندهای ساختمانی شده و بر خلاف شرکت ها ساختمانی ارتقا یافته است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران : سوء استفاده شرکت‌های ساختمانی از عدم نظارت!

موضوع را از محمد هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران جویا شدیم .
حیدرزاده می گوید : ریختن آشغال های ساختمانی در اطراف شهرها غیر رسمی است و موسسه ها ساختمانی خلاف کار نخاله های خویش را آگاهانه در محدوده در میان دو شهر می ریزند . زیرا محدوده به صدق معلوم نیست که وابسته به کدام شهر است و این عدم تحلیل سبب جری شدن خلافکاران می شود .

شهر دار حسن آباد : ربطی به ما ندارد ; محدوده ما از میدان شهدا تا میدان قائم است!

مورد را با شهردار حسن آباد مطرح کردیم . دیدنی است مهندس آشتیانی اطلاعی از این مبادرت نداشت و برهان آن را نیز اینگونه توضیح بخشید : وجود نخاله های ساختمانی در حوالی جاده در محدوده ما نیست و مدیرکل روش و ترابری تهران بایستی پاسخگو باشد . محدوده شهرداری حسن آباد از عرصه شهدا آغاز شده و تا عرصه قائم و جزو بزرگ راه را دربرگیرنده می شود .

پاسخ ادعای شهر دار حسن آباد از سوی شهر دار همسایه!

ادعای تاءمل برانگیز شهر دار حسن آباد در مدیر محدوده شهری از طرف همسایه دیوار به دیوارش که اتفاقا شهر دار نیز می باشد رد می شود .

عربی شهر دار کهریزک درباره نخاله های ساختمانی اطراف این شهر به خبر نگار تابناک می گوید : نخاله های بخشها ۲۲ گانه تهران از کهریزک رد شده و به بازیافت می رود . متاسفانه بعضی موسسات ساختمانی متخلف نخاله های خویش را اطراف کهریزک تخلیه می نمایند که در شرایطی‌که مشاهده کنیم برخورد واجب انجام میگیرد .

او همینطور می گوید : ۲۰ روز پیش ماشینی را با توشه نخاله های ساختمانی یک هفته توقیف کردم . اما محدوده کهریزک پهناور است . میان ما و حسن آباد مسافت ۱۲ کیلومتری است درصورتی که در محدوده رسمی کهریزک تخلفی صورت گیرد وظیفه ما است که نسبت به آن برخورد نشان داده و برخورد کنیم . تبدیا شدن ریه تهران به مرکز بارانداز تخلیه نخاله در این باره مقصر چه کسی می تواند باشد؟

پی گیری ما به شهرداران این بخش ها محدود نشد و مسئله را با فرمان‌دار ری در بین گداشتیم . جمالی پور فرمان دار ری از این زمینه گله کرد و ذکر کرد : بر پایه ی ضابطه مدیریت پسماند های ساختمانی با شهرداری تهران است , تذکرات ضروری را بدین ارگان داده ایم البته دلایل این تخلفات را مردمان ری پرداخت می نمایند .

تخلیه نخاله‌های ساختمانی

فرمان دار ری : شهر‌دار تهران پاسخگو باشد ; عوارض تخلفات را مردمان ری پرداخت می‌کنند!

او می گوید : نخاله ها در جاده کمربندی دوم تهران از سه راه سیمان به بزرگ راه قم است . گزیده نیز جاده های روستایی خاوران را دربرگیرنده می شود . ولی بیشترین محدوده جاده های حوزه مرکزی است .

فرمان‌دار ری خواهان پاسخگویی شهر دار تهران شد و اذعان کرد : کمپانی هایی که تخلف می نمایند عمدتا از شهرداری جواز دارا هستند و عمده آنها نیز جواز تخلیه توشه دارا‌هستند . قضیه را به شورای شهر و شهرداری تهران منتقل کرده ایم و گفتیم اتومبیل های حمل نخاله ها می بایست جی پی اس دار شوند . با این وجود مدیرکل منش و شهرسازی استان نیز در درحال حاضر پی گیری می‌باشند .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

Be First to Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!